מתודות להדרכה בבתי כנסת בפולין
– ממאיר שוורץ
בתי כנסת רבים בפולין חרבים, חלקם הרוסים, כשרק קיר אחד קיים ושרידי ציורים דהויים מצוירים עליהם כשבתוכו שרידי בקבוקי בירה ... (כמו באין ספור עיירות קטנות בפולין ואוקראינה...) אחרים הפכו לספריות (בפיוטריקוב, זמוש לשעבר ועוד)חלקם הפכו למוזיאונים (טיקטין,לנצוט,זביליטובסקה גורה,קרקוב,קזימיש דולני –עד לא מזמן בית הקולנוע של העיירה... ועוד) אחרים עומדים בשיממונם אך סגורים על סורג ובריח (פשיסחא,רימינוב קרשניק,ועוד) ויש גם בתי כנסת שהפכו לבריכות שחיה עירוניות (בפוזנן ) או לפאבים (קרקוב)
הפתגם הידוע אומר
: גם ספר תורה שבהיכל צריך מזל- כוונת הדברים שיש ספר תורה שקוראים בו כול שני וחמישי ויש ספר תורה שמוציאים אותו רק פעם בשנה ,כך גם בתי כנסת הם צריכים "מזל" בשימור שלהם –מאפשר לקיים דיון לשם מה צריך לשמר את בתי הכנסת אם אין יהודים במקום ?
בהגיענו לשם עם קבוצות נשאלת השאלה מה לעשות במקום, ברור שנספר את סיפור המקום ואת סיפור בית הכנסת וגם נוסיף סיפור על אישיות ייחודית שפעל במקום (הרמ"א בקרקוב,רמ"מ מרימינוב, ר' מאיר שפירא בלובלין ועוד) אבל לפעמים אנחנו רוצים את המעבר...
מצ"ב כמה רעיונות לפעילויות בבתי כנסת :
(חלקם שלי וחלקם ממדריכים אחרים מי שמזהה פעילות שלו בבקשה להגיד לי ואציין זאת )
1. ללמד שיר מהתפילות המופיעות על הקירות למשל –לכה דודי בטיקטין (בית הכנסת נבנה ב1641 ( – ראה גדל על גג בית הכנסת מבחוץ) את התפילה כתבו כמאה שנה קודם בצפת ... ) הסבר קצר לפני לימוד השיר: אני מחבר בין המילים לבין המבצר =בית הכנסת ,נאמר בתפילה : "התנערי ,מעפר קומי" ובבית אחר נאמר:" התעוררי התעוררי כי בא אורך".רבי שלמה אלקבץ מחבר הפיוט אומר לעם ישראל קומו צאו מתוך הגלות עלו לארץ ...אבל היהודים לא מקשיבים וממשיכים לחיות בגלות אומר להם המחבר אם לא תעלו :"והיו למשיסה שאסיך " יבואו הגויים ויגרשו אתכם ...
מכאן לצאת לדיון על החיים בגלות וקושי העלייה לארץ,(אין מדינת ישראל) ...
https://www.youtube.com/watch?v=at4HQssvFCY&spfreload=10
משניה 0:38 .-לכה דודי
2. משחק פרובוקציה
: במהלך הנסיעה לפולין רואים הרבה מאוד גרפיטי חלקו אומנותי וחלקו מכוער ולפעמים אלים,בכניסה לבית הכנסת (בחוץ) אומר המדריך: יש לי פה ספרי לכתיבת גרפיטי (אפשר להביא מיכל בכאילו...) מי מוכן לצייר על קיר בית הכנסת : ציור גרפיטי , התל' בדרך כלל מתרעמים, חס וחלילה, מה פתאום. ? המדריך ממשיך ושואל אם הינו ליד בית קולנוע ,או בית ספר הייתם כותבים?. חלק עונים כן בטח חלק ,מה פתאום ? לפתח דיון על למה על קיר חיצוני של בית כנסת לא מציירים גרפיטי ? למה,מה זה, מקום קדוש ? אבל אני לא דתי לא הולך לבית כנסת (חוץ מיום כיפור) אז למה בית כנסת בכול אופן קדוש לי ? ... (תשובות אפשריות : כבוד למקום ,גם על מיסגד\כנסייה לא הייתי מצייר, אני בכלל לא מצייר גרפיטי .) - לפעמים שווה לקחת שני תל', שיהיו איתך מראש ויעוררו ויכוח... (פעם אמר לי תלמיד גם בתוך בית הכנסת יש מלא גרפיטי יהודי= ציורי קיר ותפילות על הקירות חייכתי ...)
3. בבתי כנסת משופצים כמו לנצוט,טיקטין אני מראה את יופיו של בית הכנסת ועושה עם התלמידים דמיון מודרך או ממש משחק של חגיגת בר מצווה למוישלה הקטן (אפשר להראות תמונה של ילד בין 13 מאותה תקופה ...עם אבא אמא סבא וסבתא...) ומספר להם על העליה שלו לתורה,הבגדים החדשים,ההתרגשות וההכנות (מחבר את זה לפרשת השבוע של ההדרכה...) ממחיש להם את ההתרגשות של הסבתות והאמא מעזרת נשים ... שר איתם את הברכות, הבנים זוכרים מהבר מצווה שלהם... נותן להם סוכריות וכולם זורקים עליו... מספר על הקידוש אחרי התפילה ,דגי הרינג,קוגל,יין שרוף ועוד.... ואז מספר על התפילה האחרונה בבית הכנסת לפני האקציה\ ההליכה ליער או מה שקרה במקום ...
4. בית כנסת שלם ויפה עם פרוכת על ארון הקודש (טיקטין,לנצוט,קרשניק) אבל כשמתקרבים להיכל אני פותח את הארון ומראה להם שהלב של בית הכנסת איננו אין את סיפרי התורה ,בית כנסת בלי סיפרי תורה הוא כמו אדם בלי לב –בלי חיות ! הדבר מעורר רגש אצל המודרכים אפשר להשמיע שיר ...
5. הפעלת : ארון הספרים היהודי – בתי הכנסת ובתי המדרש היו מקום הלימוד של העם היהודי ,כאן חוברו אלפי ספרי קודש שבהם לומדים עד היום בכול מוסדות העולם היהודי(למשל סיפרי הרמ"א שאותם הוא כתב בית הכנסת שבנה לו אביו בקרקוב .בתי הכנסת ובתי המדרש היו מלאים בארונות ספרים .אני מבקש מהחניכים וירטואלית להציע ספר להכניס לארון הספרים היהודי ,כול אחד מכניס ספר ואומר למה לדעתו הוא מתאים להיכנס לארון הספרים היהודי (אחד אומר: כי הסופר יהודי שני אומר: כי המסרים הם יהודיים וכו...) נוצר ארון ספרים מדהים ומגוון (ולא חייב שיהיו בו סיפרי קודש...) .כיאה לעם הספר...
6. בקשה לנסות להתחבר לתפילה\מזמור\שיר שכתוב על הקיר ולהסביר למה בחרת בקטע זה ...
7. לתת לחבורה זמן לתפילה אישית במקום הקדוש כול אחד לעצמו בפינה \או לקבוצות קבוצות (אפשר להדפיס קטע מתפילה או להציע לתל' להיעזר בתפילות על הקירות או בסידורים שפזורים במקום )
8. בבתי כנסת חרבים לקרוא קטעים ממגילת איכה המספרת על חורבן (רעיון של איש העדות יוסף אנזל ז"ל =האיש מחיספין ) תוך ישיבה על הרצפה לחבר את החורבן מלפני 2000 שנה לחורבן של ימי השואה.
9. לשיר או להשמיע קטע חזנות קצר להמחשת האקוסטיקה המתאימה לחזנים ומקהלות (ופחות להדרכה...)
10. ויש הפוצחים בריקוד שלא תמיד מקובל על השומרת\שומר במקום...אבל גם הם כבר הבינו והתרגלו .
אשמח לקבל עוד רעיונות לפעילויות או הערות על הכתוב – meirsc@gmail.com