האם הברון רוטשילד תיכנן לבנות את בית המקדש השלישי? -מאיר שוורץ מדריך טיולים
לפני כמה שבועות הגעתי לארכיון זיכרון יעקב ,חיפשתי חומרים על מסע הרבנים משנת 1913 ,התרגשתי להחזיק מכתבים מקוריים שכתב הרב אברהם יצחק הכהן קוק זצ"ל לרבני וראשי המושבה.
בבואי לצאת מהארכיון קראה לי מנהלת הארכיון הנמרצת לירון גורפינקל ואמרה לי:
בוא אראה לך משהו מיוחד.
מה כבר יותר מיוחד ממכתב מהרב קוק זצ"ל? חשבתי לעצמי .
נכנסתי לחדרה בדריכות והתיישבתי .
לירון הגיע עם קופסה גדולה ועליה כתוב :ספר בית המקדש, בחיל ורעדה פתחתי את הקופסה
וראיתי ספר גדול מאוד .73 סנטימטר אורכו 54 סנ' רוחבו . נייר כרום משובח .
הספר כתוב בצרפתית ,
הספר נקרא: המקדש בירושלים =TEMPLE DE JERUSALEM
כותרתו "ספר מקדש ירושלים ובית יער הלבנון על פי ספר יחזקאל וספר מלכים".
הספר יצא לאור בשנת 1889 בפריז.
כבר בדף הראשון ראיתי הקדשה בכתב יד עגול ויפיפה הקדשת הברון רוטשילד למתיישבים זיכרון יעקב.
הספר הוקדש למושבות זיכרון יעקב, ראש פינה וראשון לציון ב21יום בספטמבר 1898 .
מה הסיפור ,מאחורי הספר, שאלתי את לירון מנהלת הארכיון ?
זה סיפור גדול העותק המקורי נמצא כיום בארכיון הלאומי בירושלים . עותק אחד אבד וזה עותק אחד מתוך 3 עותקים שקיימים בארץ ,עוד שני עותקים נמצאים אחד במוזיאון הלובר בצרפת ואחד בידי משפחת רוטשילד.
רגע ,שאלתי ,הברון תיכנן לבנות את בית המקדש השלישי? הספר מלא בסרטוטים מדויקים, בדיקות שטח והרבה תאורים על יופו של הבניין הקדוש.
התחלתי חקור ולחפש קצה חוט ...
הברון שתמך בעולי העליה הראשונה ובמושבות היה אדם שקשור מאוד לדת ישראל ולמסורת .
בביקורו בזכרון יעקב ביא' אייר תרנ"ג ( 1893) אמר הברון למתיישבים : "בידי האימהות מסור פקדון יקר ונכבד מאוד מאוד והוא חינוך הילדים, ... שלחנה את בניכן ובנותיכן בכל יום לביה"ס ללמוד עברית וידעו את התורה המכילה בתוכה מלבד חוקים ומצוות גם מוסר ומידות נעלות. והן הן אשר נתנו הכוח והעוז לדתנו הנצחית.
כי לא מרוב עוניכם לקחתי אתכם תחת חסותי ,כי אם מראותי את תשוקתכם הגדולה לשבת בארץ הקודש ולחיות לפי רוח דתנו .התרגלנה אתן ובנותיכן להתפלל בכל יום . עייני כל באי עולם נשואות עתה לאנשי המושבות לראות אם באמת יוכלו היהודים להיות עובדי אדמה חרוצים ועם זאת להיות נאמנים לדתם "
הברון סייע לבניית בתי כנסת מפוארים במושבות אך לא רק זאת בלבד .
הברון רוטשילד סייר כמה פעמים בארץ ישראל, ביקר במקומות הקדושים וב־1887 אף ניסה לרכוש את שטח הכותל המערבי. לשם כך הציע לתושבי שכונת המוגרבים, שבתיהם ניצבו סמוך לכותל, לבנות להם שכונה מחוץ לעיר ולמסרה להקדש המוסלמי: כבוד פחת עירנו ירום הודו ברוב חסדיו הואיל לקבל ברצון את הבקשה אשר ביקש יהודי כבודו האדון נסים בכר, בשם השר א. רוטשילד אודות המקום לפני הכותל המערבי, לעניים המוסלמים המערבים, יבנו על חשבון השר בתים לשבתם, והמקום יפנה ויהיה פתוח ונקי כיאות למקום נורא כזה
(הצבי, גיליון יא, תרמ"ז).
השטח בסופו של דבר לא נרכש, אך הברון לא התייאש ובשנת 1913 רכש שטחים מדרום להר הבית . ובשנת 1922 החלו אנשיו לחפור ולחפש את קברי המלכי יהודה. (שלא נמצאו )
נחזור לספר המדובר : המחברים הם שארל שיּפיֶה וז'ורז' פרו. הראשון היה אדריכל צרפתי ממשלתי והשני חבר מכון שסייע בהוצאת האלבום .
הספר מלא בתרשימים מפורטים ובציורים מרהיבים על צורת הבית חיצונית ופנימית וכן תרשימים רבים על ההר וסביבותיו טופוגרפית . אין ספק שנעשתה כאן עבודת מחקר יסודית והכול על בסיס בנין שלמה וסיפרי מלאכים ויחזקאל . עוד מוזכר בספר שהבית יבנה מארזי הלבנון שבספר נקרא : "בית יער הלבנון"
הכותבים מציינים שהבית הוא הזיכרון ההיסטורי הלאומי הגדול של העם היהודי .
האם הספר יצא בהוראת הברון ?
האם הברון מימן את המחקר והוצאת הספר במטרה להקים את בית המקדש בפועל ?
התשובות לשאלות אלו לא ברורות אך מצאתי סיפור מעניין שיכול לשפוך אור על המניעים להוצאת הספר וחשיבותו :
יעקב יערי פולסקין חוקר ארץ ישראל כותב:
בביקורי בבית הספרים בזיכרון יעקב סיפר לי מנהל המקום את תולדות ספר זה:
אחרי שהברון פזר מיליונים רבים לטובת המושבות עלה על דעתו להקים את ההיכל הכי גדול, אמנותי, מודרני על חורבות בית המקדש. ההיכל צריך היה לאחד את אמנות הבניה המודרנית עם
תכנית המקדש העתיק. הברון הזמין ארכיטקטים היותר טובים והציע לפניהם הצעתו. הארכיטקטים ברצונם להחיש ולהמציא לברון ככל אחד את תכניתו נסעו ועברו על פני העולם, בחנו היכלי תפילה היותר חשובים לנוצרים היהודים והמושלמים ובקרו גם את מסגד עומר (כיפת הסלע) ואת הכותל המערבי. ועל פי גזרות הבניה של ההיכלות השונים ערכו את תכנית "בית המקדש". לפרס ראשון זכה ארכיטקט צרפתי. הברון פנה ע"י בא כוחו בבירת טורקיה אל עבדול חמיד בנוגע לרישיון — חלף מיליונים אחדים כמובן, להקים את ההיכל בירושלים. הסולטן הערום לא נתן לו את הרישיון. הוא פחד מפני הערביים הדתיים בעלי השפעה במזרח וגם מפני תנועה דתית גדולה של יהודים שתהפך אולי למדינית לקרוע את ארץ ישראל מטורקיה .
(י' יערי פולסקין, חולמים ולוחמים, יפו 1922 ,עמ' 174-175.)
שנזכה להגשים גם את חלומו זה של הברון רוטשילד.
תמונות מהספר ניתן לראות בקישור המצורף: (רשת הארכיונים בישראל )