גווילין נשרפים ואותיות פורחות באוויר -בישיבת חכמי לובלין
מאיר שוורץ.
עם פרוץ מלחמת העולם השניה כשהנאצים כובשים את העיר ללובלין, הם
מגיעים לישיבת חכמי לובלין. הישיבה הוקמה 9 שנים קודם ב : 1930 על ידי
הרב מאיר שפירא זצ"ל .
הנאצים הגרמנים ,לא מוצאים את תלמידי הישיבה בבניין .
(שנת הלימודים לא נפתחה באותה שנה ...) הבנין עמד על תילו מלא בציוד
הישיבה, ובדגם בית המקדם ששימש ללימוד סדר קודשין שהיה נלמד בישיבה .
אבל ,הנאצים הם לא מחפשים את התלמידים והר"מים (רב מורה) ,הם
מחפשים משהו אחר .
הנאצים מגיעים לאוצר הספרים שבישיבה ואוספים משם את 22,000 ספרים
,שהיו בסיפריה האדירה של הישיבה (הסיפריה התורנית הגדולה ביותר
באירופה) חלקם עתיקים וייחודיים .הרב מאיר שפירא, ראש הישיבה , (היה
חובר ואספן ספרים ידוע)
הגרמנים אספו את הכרכים הרבים הערימו אותם לערמה גדולה בכיכר מרכזית
בלובלין ,הזמינו את תזמורת מכבי האש המקומית ,וציוו על היהודים לעמוד
מסביב למדורה .
האש מודלקת ,התזמורת מנגנת ,היהודים בוכים והנאצים הגרמנים צחוקים
בקול גדול .
הספרים בערו מעל 20 שעות .
מבינתם שריפת הספרים היא ניצחון הרוח .
מבחינתנו "גווילין וספרים נשרפים ואותיות פורחות באוויר "
וכך הנאצים כותבים בעיתון בגרמניה :
"הייתה זו גאווה לנו להחריב את האקדמיה התלמודית הזאת, שהייתה נודעת
כגדולה ביותר בפולין.
השלכנו החוצה את כל הספרים הקדושים של היהודים והצתנו אותם. עשרים שעות
שלמות השתוללו הלהבות.
יהודי לובלין עמדו מסביב ובכו, אולם הוזמנה תזמורת צבאית והצלילים העליזים
של המוזיקה החיילית החרישו את יללת היהודים".
– ביטאון הנוער הגרמני "דויטשה יוגענד צייטונג "
מה היה כול כך דחוף לנאצים לעשות את הפעולה הזאת? .
למה הם שורפים ספרים בזמן שהמלחמה משתוללת ?
ויש צורך להספיק ולכבוש את העולם.
למה להשקיע זמן וכוח וכסף בשביל מעשה סימבולי ?
ראו מה כותב איש משטרת הביטחון :
"...יהדות לובלין היא מקור הכוח הגדול, הדומה למעיין לא אכזב, ממנו זורמים
יהודים לכל קצות תבל. מקור תחייתה של יהדות העולם. כך שמרה לובלין על קשר
מתמיד עם יהדות העולם... כאן התקיימה במשך 200 שנה אסיפת הרבנים הידועה
בשם "ועד 4 הארצות".
מכיוון שלובלין הייתה נקודת המוקד והמרכז הארגוני של יהדות העולם וערכה של
לובלין עלה עוד על ידי " ישיבת חכמי לובלין", הייתה לובלין מאוחדת תמיד עם
יהדות העולם ולפיכך יכולה תמיד להפיץ את דעותיה ולהאציל מכוחה ההרסני על
כל היהדות כולה..." .
-מתוך דו"ח איש משטרת הביטחון הרמן אריך זייפרט
לרשות המינהל האזרחי של מחוז לובלין
הגרמנים רואים בישיבת חכמי לובלין את "בית היוצר" של היהודי האידיאלי בעולם
מקור תחיית היהדות -כאן "מייצרים יהודים" מכאן יוצא המוסר היהודי לעולם
ומרעיל אותו .
ולכן חשוב מאוד, דבר ראשון , להגיע ל"אוצר הספרים" של הישיבה -כך קוראים
בעולם הישיבות לספריה התורנית -אוצר זה ,"האוצר שלנו"-כי אנחנו עם הספר
והספר הוא האוצר שלנו .מבחינת הנאצים האוצר הזה חשוב מעוד יהודי בדרך
למיידנק או אושוויץ כי המלחמה היא אידיאולוגית זו מלחמה של העם הנבחר גזע
האדונים נגד העם הנבחר נגד העם שמפיץ בעולם מוסר וערכים .
כי ,כך הם כותבים :
"...בתוך חורים, במערות, המחבואים מזוהמים הנסתרים של גטו לובלין נמצא
ערש היהדות. תת אנושות של גזע ממזרים יהודים השתלט ,על כל נפת לובלין..".
- מתוך כתבי אחד התועמלנים הנאציים
צריך להבין מה הוא שורש המאבק בין הנאצים ליהודים ?
מקור ושורש המלחמה הוא המאבק במוסר היהודי ,אנחנו ,היהודים, מבחינתם
מפריעים לחוקי הג'ונגל לשלוט בעולם -חוק החזק שולט .
(היהודים והיהדות מבחינת הנאצי ם הם "אונטר מענטש"-תת
אדם Untermensch)
כאן בישיבת חכמי לובלין "ייצרו את המוסר היהודי" לדברי הנאצים הגרמנים
,"אוצר הספרים" שלנו הוא אוצר גדול ,בו טמונים הסודות של הערכים שלנו
,המוסר שמפחיד כול כך את הנאצים .
כשמגיעים לישיבת חכמי לובלין זוכרים את 9 שנות לימוד התורה בישיבה.
זוכרים שמכאן יצאו מאות תלמידים והפכו לראשי ישיבות, אדמו"רים ,רבני ערים
,אנשי עסקים, בני תורה . (בין בבוגרים יחיאל דינור-קצטניק, הרב וואזנר ועוד
ועוד)
ופרויקט לימוד ה"דף היומי" שנמשך עד היו ם בכול העולם היהודי .
אך בעיקר זוכרים שהציווי שלנו הוא להמשיך את המוסר והערכים היהודיים .
להילחם ברשע וברוע בעזרת המוסר היהודי .