רבי ישראל סלנטר
אמרות ופתגמים- ליקט וסידר: מאיר שוורץ
הוראות הפעלה בסוף הקובץ
האדם והעולם
1. האדם נמשל לציפור: בכוחה של ציפור לדאות למעלה למעלה, אבל בתנאי שתניע כן הוא האדם . את כנפיה בלי הרף. אם היא מפסיקה ממעופה לרגע הרי היא נופלת וצונחת למטה .
2. האדם דומה לכינור: אם הוא שלם בלי פגם, הריהו מנגן .
3. יש אדם שהוא בבחינת גאון, צדיק, חסיד , קדוש וטהור, ובאותו זמן הוא כופר, רשע ,רוצח, גנב וגזלן .
4. אדם עושה מצוה אלא אם כן נכנסה בו רוח טהרה . ואילו היום, "אין אדם עובר עבירה אלא אם כן נכנסה בו רוח שטות"
5. אף אילו היה האדם מקבל גיהנום בשכר מצוה וגן עדן בשכר עבירה, ראוי היה לרוץ לדבר מצוה .
מדות ודעות
6. קשה לתקן מידה אחת - מלעבור על כל הש"ס .
7. אין לך אדם הנצרך לבריות כמו בעל כבוד .
8. כדי להיות חנווני - דרושים כוחות רוחניים כפולים, ואם ישנם כוחות רוחניים כה גדולים - חבל לבזבז אותם בחנות .
9. אין לך מחלה קשה כמו היאוש .
בין אדם לחבירו
10. במה שנוגע לעצמו, יש לאדם לבכר את הנשמה על הגוף. ואילו במה שנוגע לזולת -
אין לוותר על הגוף, באשר צרכי הגוף של חבירו הם ענייני הנשמה של עצמו .
11. לגבי הזולת - אין להשתמש במידת הביטחון .
12. הרוצה להתרומם על הזולת, אין לו לכרות בור לחבירו, כי אם להקים רמה לעצמו .
13. כשם שאדם בודק טיפת דם בביצתו, כן יש לבדוק כל צדדי הכשרות בפרוטתו .
14. אין להדר במצוות - על חשבון אחרים .
15. המספר לשון הרע- ועל חזן שאיננו למדן , על רב שאיננו יודע לשיר,עובר משום לשון הרע .
אבל המספר על רב שאינו למדן,ועל חזן שאינו יודע לשיר ,כאילו נטל את נפשם .
16. כשהעבירו בעיירה אחת את השוחט בגלל חשש פגימה בסכין, אמר: מי יודע כמה פגימות היו בסכין ששחטו בו את השוחט .
מוסר
17. לימוד מוסר דרוש - לא כדי להיות צדיק , כי אם איך להיות צדיק .
18. כדאי לאדם ללמוד מוסר כל ימי חייו, אף אם לא יועיל לו רק לחסום פיו מדיבור אחר של לשון הרע .
19. לימוד המוסר, אם איננו מצליח לבטל את עצם העבירה, הריהו שולל לפחות את טעם העבירה .
אלול ויום הכיפורים.
20. כל השנה צריך אדם להתנהג כמו בחודש אלול, ואלול עצמו הרי "אלול" הוא .
21. העולם נוהג לשוב בתשובה בימי הסליחות. אנשי מעשה מקדימים לשוב בחודש אלול .
22. ואני אומר, שיש להתחיל בתשובה תיכף אחרי נעילת יום הכפורים .
23. ביום הכפורים, יש לערוך תכנית לכל השנה .
שונות
24. הרוחניות משולה לציפור, שאם מאמצים אותה היא נחנקת ואם מרפים ממנה היא בורחת .
25. אם מדברים בבית המדרש בקובנה לשון הרע - מחללים בפריז את השבת .
26. כשעומדת לפניך שאלה לבירור, דון אותה לפי החשבון: איך היית נוהג בשעת נעילה ביום הכיפורים .
27. העוסק בצרכי ציבור, צריך שיהיו בו שלושת הדברים הללו :
א)לא להתרגז .
ב)לא . להתעייף
ג)לא לרצות גמר המעשה .
28. על כל אדם להיות תמיד בבחינת נער מתלמד, ורק אז " כי נער ישראל, ואוהבהו "
הוא אהוב לפני המקום .
29. ה"חסידים" חושבים שיש להם "רבי ;" ה"מתנגדים" חושבים שאין להם צורך ב"רבי".
ואלו ואלו טעות בידם .
30. שלושה דברים יש ללימוד מהרכבת: א ) המתמהמה לרגע אחד מאחר אותה. ב) סטיה
כל שהיא מפסיה הסלולים, גורמת קטסטרופה. ג) הנוסע בלי כרטיס – צפוי לעונש .
אמרות משלים והליכות
31. אדם שאינו יציב ועקבי דומה למנעול שבור המסתובב לכל צד שאיננו ראוי לכלום .
32. בכלים יש שלושה מינים: של חלב, של בשר, וסתמי. אבל באדם אין סתמי, אלא או
לכאן או לכאן .
33. כמה הוא חייב להיזהר שלא יהיה רבב על בגדו, רבב על לבו הלכת כמה וכמה.
34. מספרים, שבעת שנתגלו בליטא הפרצות הראשונות בשמירת השבת, הבהיל ר' ישראל פתאום את תלמידיו המובהקים לאסיפה דחופה , והתחיל להוכיח אותם על קלקלה זו. אחד מהתלמידים הרהיב עוז בנפשו לשאול בתימהון , למה מכוונים את הדברים אליהם? והשיב ר ' ישראל: "לוא היינו אנו זהירים במדריגות שלנו , כגון: לא ללכת ד' אמות בלי תורה ותפילה וכדו', לא היו ההמונים באם לידי חילול שבת".
35. הכל כמהים לגילוי אליהו, אבל באמת לא זו השיטה, אלא צריך לכסוף ולעמול להגיע אל הדרך המובילה לגילוי אליהו .
36. דרכו של היצר למנוע מעשה טוב, וכשאינו עולה בידו הוא מזרז אותו בחשבונות שונים . בראשונה הוא רוצה לבטל את המעשה , ובשנייה הוא רוצה לבטל את ה"לשמה" של המעשה .
37. חייב אדם לזרוע בכל מקום ולשים עיין ביותר במקום שצומח .
38. בימי מלחמה, עשוי גם חייל פשוט להגיע לדרגת גנרל .
39. במקום שהיה צורך לשלוח מכתב - שלחתי מברק ; במקום שהיה צורך במברק – שלחתי שליח ; במקום שהיה צורך בשליח – נסעתי בעצמי .
40. מעולם לא חשבתי בדבר אם יכול אני לעשותו אם לאו, אלא אם צריך אני לעשותו אם לאו .
41. ההתפעלות בעת לימוד המוסר דומה להברקת לילה בנתיבות אופל, שאם כי אינה
אלא לרגע קט מאירה לתועה למצוא את דרכו .
42. כלי זכוכית, אם הוא נשבר בבית אין לו תקנה; ואילו הוא נשבר בבית החרושת
ליציקת הזכוכית, הרי אפשר לתקנו ועוד לשפר את צורתו. כן בית המוסר מהווה
בית חרושת ומקום היתוך לתיקון כל הליקויים הרוחניים שבאדם .
43. שאלו אותו פעם למה צריכים ללימוד מוסר, הרי יש לנו שולחן ערוך ויש לקיימו ?
שבלי לימוד מוסר אי אפשר לקיים אף את הסעיף הראשון . והשיב שבסעיף הראשון בשולחן ערוך כתוב שלא יתביישו בפני המלעיגים.
44. כל ימי יגעתי לחנך את האדם להיות מבקש .
45. צריך אדם להיות אמיץ במידה הגדולה ביותר כדי שיוכל להיכנע במקום שצריך .
46. הנותן מקבל הרבה יותר מהמקבל, כי המקבל רוכש דבר גשמי מצומצם; מה שאין כן
הנותן שהוא רוכש לעצמו לב טוב וטהור .
47. אם כדי לקיים את הקללה "בזעת אפך תאכל לחם" אדם משתדל יומם ולילה, כמה
צריך הוא להשתדל כדי להשיג את הברכה " : ברוך הגבר אשר יבטח בה'".
המשימה:
1. קרא את האמרות ובחר אימרה אחת שהכי מדברת אליך.
2. למד עם השכן שלך לספסל כמה אמרות שנוגעות בך ונסה להגיד אותם בשפה של היום .
3. שתף את כל המשתתפים באימרה שלך .ואמור למה היא שלך.